Thursday, February 25, 2010

Hati & Fikiran


Cinta itu membuat aku rasa sakit, tetapi tidak ingin kebah..
Cinta itu membuat hati terhiris luka, tetapi x berdarah..

Bukan x berusaha untuk melupakan dia, tapi aku tak mampu...
Setiap kali fikiran yang sihat memaksa aku untuk mengikutnya, hati tetap menjadi pemenang pada bila2 masa pun...
Setiap kali fikiran berperang dengan hati pasal dia, piala tetap dijulang oleh hati..Habis tu, bagaimana untuk aku mudah hendak melupainya? Hati dan fikiran jarang beriringan bila melibatkan soal cinta..
Walaupun kadang2 hati juga penat, namun hati x pernah mahu mengalah...
Sehingga aku sendiri pun x berupaya untuk memikirkan nya lagi...
Semoga masa dapat membantu hati dan fikiran supaya seiring...


Wednesday, February 24, 2010

JAJA & DIN


Sekiranya tiba2 anda bertemu dengan lelaki yang membuat jantung anda berlari setara dengan jet sukhoi buatan Rusia, dan mata anda pula x bisa berpaling daripada dia biarpun sedetik, lalu apa tindakan anda?
A. katakan. lupakan sahaja, itu hanya logamaya
B. rahsiakan perasaan anda dalam diari merah jambu
C. kenalpasti siapa dia, dan suruh ayah ibu meminang dia
D. segera periksa jantung, mata dan tekanan darah, ke doktor pakar.

dan JAJA telah memilih jawapan C. Inilah cerita JAJA yang meminang ustaz Sastera Arab lulusan Universiti Al-Azhar sebagai suami. JAJA seorang media planner memilih hidup ala-ala 'zuhud' macam DIN...

JAJA meminang Ustaz DIN. JAJA meminta mama, abah dan Uncle Aqmar untuk membawa lamaran daripadanya buat DIN kerna JAJA benar2 sudah jatuh cinta pada DIN. Kemudiannya DIN melakukan solat istikharah. Esoknya hati DIN sudah yakin berkata ya. Dan nekad menghantar rombongan meminang JAJA.

Pelik tp benar..itu yang JAJA lakukan.... bukan senang untuk melakukan seperti JAJA. Memohon abah dan mama dan untuk melamar seorang lelaki untuk seorang perempuan. Ketahuilah semua, bahawa tindakan JAJA itu x salah. Cuma jarang dibuat oleh org sekarang hanya kerana terikat dengan adat.JAJA berusaha untuk mendapatkan cintanya. Seandainya aku ditempat JAJA, adakah aku mampu lakukan tindakan seperti JAJA? hehe.. untuk ketika ini, aku masih belum temui jawapan itu..

JAJA yang dahulunya hanyut dalam mengejar duniawi, kini berubah setelah berkahwin dengan DIN. Belajar untuk hidup ala-ala 'zuhud'. Setelah habis membaca JAJA & DIN, ape yang mampu aku katakan, ia lain daripada yang lain. Bagi pengemar novel, aku suggestkan kt korang untuk memiliki novel ini.. jalan cerita yang sempoi dan ringan serta banyak ilmu pengetahuan dan agama yang boleh kita adaptasikan dalam kehidupan kita. Mcm mane JAJA boleh jatuh hati pada DIN? Bagaimana kehidupan JAJA selepas bergelar isteri? mampukah JAJA berubah dan menerima DIN seadanya.. Apakah yang tersirat di hati DIN?.. Kang kalo saya cerita lebih2 kat sini, x syok la pulak kan.. hehe..so, ape lagi.. (wah2.. noor suraya, ni dah kene bg hadiah kat aku ni..promote novel ni.. hehe)

Antara quote yang aku tertarik dm novel ni:

hati perempuan bukannya seperti kipas angin: mudah dibuka ditutup..

Dia bagaikan matahari yang rindu akan bulan, tapi sayang nya sampai bila2 pun bulan dan matahari tak mungkin bertemu. Kerna bulan menyirami malam dengan cahayanya dan matahari menyinari siang dengan sinarnya. Apatah lagi bukan hari2 bulan menjadi peneman malam...

Gambar itu bagaikan ada sakti, yang membuat sakit cintanya kembali kambuh, membuat hatinya sedih tanpa jalang pulang..

Cinta itu anugerah Allah, bukan semua makhluk dianugerahkan rasa itu..

Hari ini saya sudah tutup buku..Bukan penat menunggu..Tetapi saya tidak mahu menaruh harapan. Saya ingin menaruh kenangan...


So, bg aku x rugi beli novel ni..ader kawan2 aku selalu salahkan novel..dia kata aku terikut2 sgt ngan citer dlm novel.. novel ni hanya lah cerita rekaan.. tp bg aku, dr novel, kadang2 kita boleh dpt ilmu pengetahuan. bukan semua novel hanya mengajar pembacanya untuk berangan2... Contoh mcm citer JAJA & DIN. Menerapkan kehidupan berkeluarga berlandaskan Islam. Bagaimana untuk menjadi isteri mithali..kisah2 pejuang islam pun ader diselitkan. DIN yang setiap malam akan menceritakan kisah2 pejuang islam, wanita2 teragung dalam islam buat JAJA.. begitu juga JAJA menidurkan puteranya, UMAR. bukan kisah bedtime story mcm cinderella, snow white..

Masih adakah seperti DIN diluar sana? Mampukah aku menjadi seperti JAJA?......

renung2 kan...




Tuesday, February 9, 2010

:((

pagi ni aku rase sedih yang teramat..........
dan aku rase nk nanges................
kenapa ek? sbb dah lame x menanges ker? hmmm....ntah la...
tp itu yg aku rase sejak kebelakangan nie...
i need someone untuk bercerita n meluahkan
tp ......
hmm semua org ader hidup masing2....

ini serius....

aku rase nk menjeeeeeeeeerrrrrrrriiiiiitttttttt........................

kenapa?
entaaah laaaa.........
ada kaitan ke ngan gmbar bawah ni?
hmmmm....
ntah... lu pikir la sendiri....


Monday, February 8, 2010

naseb si labu labi...

Date: 7 February 2010
Time: 10.57 pm

Thinking...

what should i do?
call?it's okay?


if he doesn't pick up?
hmm....
I'm little bit...
just send sms...


keep waiting....


until........


wake up.....
ooh.... it's raining....
(ujan air @ ujan air mata?)


hahah...ntah ape2 ntah...
naseb ko la labu..


pernah x dia terfikir perasaan aku?
ape sebenarnya yg dia fikirkan?
please tell me if I'm disturbed your life..
aku harus terima walaupun it's pahit n pedih...
please tell me....


Saturday, February 6, 2010

Sepetang bersama Syahmi..

Tarikh: 6 Febuary 2010
Hari : Sabtu
Lokasi: Putrajaya

Setelah seharian duk mengadap komputer, so petang td aku g dataran putrajaya dengan kak shila n syahmi.. waaah...seronok dapat jumpe syahmi...so kat bawah ni gmbar yang sempat di snap.. sgt la best dapat bermain-main ngan syahmi kt sana..

syahmi yang dah berpeluh2 & kepenatan...
berehat seketika..
after penat bermain2 kt dataran, kami turun bawah..
g main kt playground lak..

Sebelum balik, singgah alamanda untuk solat, makan n kak shila nk beli barang untuk esok..

Syahmi & coklatnya..

lepas tukar baju n mandi kt alamanda..


mase tgh tunggu kak shila solat,aku duk ngan syahmi kat luar surau. kebetulan terserempak dengan budak 2nd year yang aku pernah ajar tutor mate & programming.."wah..comelnye baby nie..anak akak ker? mcm chinese..mesti ayah dia chinese kan?"Aku x sempat nk jawab soalan pertama pun.. berdas2 soalan dia..haha... " bukan la dik.. ni anak kawan akak..." haha...kawen pun belum aku ni.. ape2 pun.. best n seronok dpt main2 ngan syahmi..


~jOurNeY~

perjalanan bermula...


will be left alone


in the middle of journey


sometimes need to choose..
hopefully i'm in the right path...


semoga suatu hari nanti
akan menemui sinar kejayaan...
Amiin..



~sAyOnArA~


i don't know how to express it in words..therefore, let the pictures tell you everything..






Friday, February 5, 2010

oh tidaaakk....

Petang td tekak aku dah mula perit..nak kata main hujan, xpulak.. nak kata aku menjerit, x jugak.. oh tidaaaaak.....

jangan la

demam... banyak keje nk buat... lgpun aku ni jenis yang x suka makan ubat.. haha..ni la rupe aku kalo kene makan ubat...Dlm family aku, aku lah yang paling liat g jumpe Doktor..x tahu la kenapa.. Kalo terpaksa jumpe Dr pun, last2 ubat2 tue terletak begitu aje.. smpai la tarikh expired..

Thursday, February 4, 2010

Wednesday, February 3, 2010