Thursday, March 25, 2010

Kursus @ belajar melukis?

minggu ni saya kene pergi kursus selama 3 hari setengah.. kursus persedian pengajian siszawah.. wah... bunyinye....This is my place:

Pejam celik pejam celik, tinggal setengah hari je esok.. yippiee... pastu habis dah..merdeka!merdeka! merdeka!.. (aishhh..dah mcm 31 ogos la pulak bunyinye) 9 sesi taklimat dah lepas which are Sessi 1: the research journey, Sessi 2: choosing the right University, Sessi 3: Responsibilities of UPM Staff during study leave, Sessi 4: Responsibilities of a tutor during Candidature, Sessi 5: networking and teamwork, Sessi 6: publishing during candidature, Sessi 7: Ethics in teaching, Research and publication, Sessi 8: time stress and management and Sessi 9: communication for success.Three session for each day..

Dalam banyak2 sesi tu la kan,yang paling best adalah sessi ke 9 iaitu Communication for success.. Penceramah dia memang best. Penceramah membahaskan diri sebagai Pak Ngah. Mesra kan panggilan tue.. terasa kamceng lak bile dia membahasakan dirinya sebegitu..Pak Ngah pandai menarik perhatian kami n pandai buat lawak. Tak kering gusi dibuatnya. Sessi 4: Responsibilities of a tutor during Candidature by Prof Turiman Suandi pun best jugak. Cara penyampaian Prof sangat la berkesan. =D Yang lain, biasa2 je.. kalo dinilai boleh la bagi 3.0.

Kadang2 bile ceramah n taklimat tu mendatar je, hmm mata mula lah mengantuk.. So untuk menghilangkan rase mengantuk w/pun dah berpaket gula2 ditelan, mula lah saya membuat keje lain.. hehe.. almaklumlah duk paling belakang la katakan..jom kita tgk ape yang saya dah buat....

Day 1
~Lukisan pertama~

~Lukisan ke 2: Dalam hati ada taman la pulak...~

Day 2
~lukisan ni mengingatkan saya mase sekolah rendah~

hehe.. Kalo dulu mase kelas lukisan bile cikgu ckp, ok..tajuk kita hari ni adalah lukisan bebas. Tak kisah awak nk lukis ape pun. Hah! automatik dlm kepala dah terbayang sawah, gunung, matahari, rumah n burung.. padahal pergi sawah pun x pernah.. tp x tahu la mcm mane leh bayangkan seperti dlm lukisan di atas... pengaruh tv ka? matahari mesti ader kat tengah2 bukit.. pastu ader awan n burung lidi.. hehe.. =D kelakor la zaman sekolah rendah dulu.. x sangka skill melukis saya masih mcm budak2 sekolah rendah...

Day 3
~jiwang mode~

hari ketiga, jiwang mode dah datang semula.. haiyo... siap ader butterfly lak tue.. nk g mane la agaknye butterfly tu kan.. hari ni banyak gak melukis tp kebanyakkan nya melukis nama.. Name ape ek? Nak tahu ke? hmmm tak bleh..tak bleh..biarlah rahsia.. hehe.. Selain dr lukisan kanak2, ada gak membuat contengan versi org dewasa sket.. ala2 puisi luahan perasaan la kononnye.. taraaa....

~kuar dah ayat sang pungguk dan sang bulan~

Ntah ape3 ntah kan.. itu la keje saya kalo saya dah dilanda kebosanan.. walaupun lukisan tu x der la secantik mane, tp boleh buatkan saya gembira..bayangkan dr pagi hingga ke petang duk n dengar ceramah.. tu yang kadang2 hilang kosentrasi tu.. hehe.. alasan...ceh! hai la.. umor dah nk masuk 30. perangai masih macam kanak2 ribena lagi.. bile la nk matang... =D

Key la.. cukup la dulu smpai di sini.. oppss... sebelum tutup, saya sudahi entry ni dengan satu quotation yang saya dapat masa kursus semalam(w/pun saya sempat melukis, tp ader gak ilmu yang sy dapat.. kalo x caye sila lihat buku nota saya =D):
" Being a graduate student is like becoming all of the Seven Dwarves. In the beginning you're Dopey and Bashful. In the middle, you are usually sick(Sneezy), tired(Sleepy), and irritable(Grumpy). But at the end, they call you Doc, and then you're Happy"


~key la..esk ader setengah hari lagi.. ader 2 sessi.. sesii ke 10: taklimat bersama TNCA dan sesi ke 11: forum...semoga esok berjalan dengar lancar..ta ta~

No comments:

Post a Comment